Skip to main content
search

Lähde mukaan #UskonSinuun -viestintäkampanjaamme. Sen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yhteyden kokemusten merkityksestä kaikenikäisten ihmisten hyvinvoinnille. Viestintäkampanjamme muistuttaa erityisesti meitä aikuisia pysähtymään yhteyden hetkiin lasten ja nuorten kanssa. Aito ja inhimillinen yhteyden kokemus, vaikka lyhytkin, toimii kuin liima meidän ihmisten välillä. Nuo kokemukset sitovat meitä yhteen ja antavat erityisesti lapsille syyn uskoa meihin aikuisiin.

Uskon sinuun -viestintäkampanjan nimi tulee nuoren pojan suusta. ”No enpä olis uskonu sustakaan iskä”, sanoo teinipoika kallion juurella isälleen. Isä vastaa pojalle: ”No en olis kyllä ilman sua tullu alas tuota kalliota”. He ovat juuri laskeutuneet rinnakkain köysistöä pitkin alas kallionseinämää.  Illalla nuotion äärellä isä vielä palaa tuohon hetkeen ja kertoo siitä toisille isille vähän naureskellen ja toisaalta liikuttuen.  Metsässä on tilaa olla hiljaa ja jäädä miettimään näitä sanoja.

Kehittämishankkeemme käynnistävät Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2020 viestintäkampanjan #UskonSinuun. Julkaisemme kolmena peräkkäisenä perjantaina videon, jossa tytöt, äidit, isovanhemmat sekä pojat ja isät kertovat meille rohkeasti mitä yhteys toiseen ihmiseen heille tarkoittaa.

Voit seurata kampanjaamme: www.dev.lastenkuntoutus.fi, Facebook: @lastenkuntoutus@tyttoolethelmi@isovanhemmatjalapset@isatjapojatpuussa Instagram: @tyttoolethelmi, @isovanhemmatjalapset Twitter: @MllSaatio ja yhteistyökumppaneidemme viestintäkanavissa. Käytäthän tunnistetta #UskonSinuun

Tähän uskomme:

  • Lapsen ja vanhemman välinen myötäelävä tunnesuhde suojaa molempien kehitystä
  • Yhdessä koetut elämykset sitovat lasta ja vanhempaa yhteen
  • Lapsenlapsen ja isovanhemman välinen suhde voi olla voimavara molemmille
  • Luonto tarjoaa sallivan ympäristön, jossa yllä olevat ilmiöt ovat mahdollisia toteutua

MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön kehittämistoiminnan yksi avainsana on ”tasavertaisuus”. Meille säätiönä se on jo 25 vuoden ajan tarkoittanut dialogia toimintaamme osallistuvien lapsiperheiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Meillä on myös ollut hyvä onni saada rahoittajilta myönteisiä avustuspäätöksiä, mikä on mahdollistanut järjestölähtöisen kehittämistyön jatkumisen.

On hyvin inhimillistä kokea haavoittuvuutta, jos pyytää apua ja jää sitä ilman. Avun pyytäminen omaan vanhemmuuteen ja lapsen hyvinvoinnin turvaamiseen on harvoin kevein perustein tehty hetkellinen ja impulsiivinen teko.

Äitien, isien ja isovanhempien kysymykset ovat pysäyttäneet meidät:

  • ”Miten löydän taas yhteyden masentuneeseen tyttäreeni?”
  • ”Miten osaan olla mummi lapsenlapselleni, jolla todettiin autismikirjon häiriö?”
  • ”Miten saan vilkkaan poikani tekemään minun kanssa edes jotain yhdessä?”

Haluamme olla osaltamme mukana siinä yhteiskunnallisessa muutoksessa, jossa apua tarvitsevat perheet saavat laadukkaita tutkimusnäyttöön perustuvia palveluita riittävän ajoissa. Uskomme, että perheet tarvitsevat palveluiden kehittäjää, johon he voivat luottaa vuodesta toiseen ja joka ottaa heidät systemaattisesti mukaan kehittämistyöhön yli hankekaarien.

Uusien mallien kehittäminen ja niiden vaikutusten osoittaminen on aina yhtä innostavaa. Haastavaa on siirtää malleja käytäntöön niin, että niiden teho säilyy. Implementaatiotutkimuksen esittämä kritiikki kuulostaakin aivan aiheellista – miten varmistamme sen, että tehokkaiksi osoitetut mallit ovat tasavertaisesti ja tasalaatuisesti apua tarvitsevien perheiden saatavilla.

#UskonSinuun julkaisuaikataulu:

20.11.2020 Tyttö olet helmi! -kehittämishanke

27.11.2020 Isovanhemmat ja lapset metsään! -kehittämishanke

4.12.2020 Isät ja pojat puuhun -seikkailutoiminta

Lisätietoa kehittämishankkeistamme:

Tyttö olet helmi! -kehittämishanke

Isovanhemmat ja lapset metsään! -kehittämishanke

Isät ja pojat puussa -seikkailutoiminta

Lisätietoa #UskonSinuun -viestintäkampanjasta:

Nina Mellenius, kehittämispäällikkö MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö

nina.mellenius@mll.fi / 0405017707

Lapsi metsässä

#UskonSinuun (kuva:wavetomummy)